Daň z nabytí nemovitých věcí

Daň z nabytí nemovitých věcí, chcete-li laicky, daň z prodeje nemovitosti, hradí od 1. 1vždy kupující. Je to zákonem povinná daň, kterou musí každý kupující uhradit do 3 měsíců, od měsíce následujícího, na příslušný finanční úřad a dodat na podatelnu formulář k dani z nabytí nemovitých věcí.

Pro jasné upřesnění - nemovitost vlastníte až tehdy, kdy jste zapsáni na katastru nemovitostí jako noví majitelé a je tak napsáno na výpisu z katastru nemovitostí. Př.: 12. 3. se stanete novým majitelem nemovitosti, daňové přiznání a daň z nabytí, musíte uhradit a podat od 1. 4 (jako měsíc následující) do 31. 6. (tedy 3 měsíce).

Jak vypočítám výši daně, kterou musím uhradit?

V první řadě musíte vypočítat směrnou hodnotu. Tu vypočítáte za pomoci doplnění "tabulek" na webových stránkách finanční správy. Z výsledné hodnoty vypočtete 75%, pokud bude tato hodnota nižší, než kupní cena, budete hradit 4% z kupní ceny na základě určení směrné hodnoty.
V případě, že bude směrná hodnota vyšší, doporučuji pozvat znalce, který provede znalecký posudek k nemovitosti. Znalecký posudek následně dodáte k daňovému přiznání. Pokud bude znalecký posudek vyšší, než kupní cena, hradíte 4% z výše ceny, která je uvedena na znaleckého posudku. Tato částka bude ještě přezkoumána pověřenou osobou z FÚ.

Jaké dokumenty se k daňovému přiznání dokládají?

Vyplněné daňové přiznání včetně všech potřebných příloh, kupní smlouva a vyrozumění z katastru nemovitostí o provedení zápisu na nového vlastníka. Bude-li potřeba, tak i znalecký posudek.

 Vyjímky, kdy se daň z nabytí hradit nemusí:

  1. Při koupi družstevního bytu.
  2. Při koupi novostavby nebo bytové jednotky v novostavbě, kdy se stanete prvním majitelem této nemovitosti.

Pro klienty zajišťuji vypracování daně z nabytí nemovitých věcí, včetně osobního dodání, za 1.500 Kč.

autor článku: Jan Kreibich